Historia

22.02.2012 21:11

 

                    VW T1 Transporter

 

Každý z nás, aj ten ktorý sa o automobilový svet moc nezaujíma, má svoje vysnívané auto.

Medzi mladými ľuďmi sa asi najviac opakuje jeden konkrétny model nemeckej automobilkyVolkswagen. Auto, ktoré sa stalo kultovou záležitosťou a jeho cena sa dnes šplhá do závratných čísel. Áno, ide o legendárny mikrobus Volkswagen Typ 2 Transporter.


Ako sa to celé začalo?


Počas druhej svetovej vojny sa na Hitlerov podnet rozbehla produkcia ešte známejšieho Volkswagenu Typ 1 “Chrobák“, ako výroba lacného auta určeného pre všetky sociálne vrstvy. Civilná verzia sa však začala naplno vyrábať až po skončení vojny. Je to dôležité spomenúť, pretože práve v tom období sa objavil vo Wolfsburgu holandský importér Volkswagenov Ben Pon. Prišiel si zrejme objednať ďalších Chrobákov pre holandský trh, keď vo fabrike uvidel malý motorový vozík s primitívnou kabínkou a volantom. Bol to podvozok Chrobáka s ložnou plochou určený na transport súčiastok. 

Pon dostal skvelý nápad, spraviť z tohto vozíka úžitkovú dodávku postavenú na spomínanom podvozku "Chrobáka". Jeho nápad sa mu podarilo presadiť až o tri roky neskôr. Išlo však len o neotesanú škatuľu na kolieskach, ktorá mala obrovský odpor vzduchu. Pod vedením vtedajšieho šéfa Volkswagenu Heinricha Nordhoffa však vznikla aerodynamická dodávka, ktorá už mala len krok od sériovej produkcie. Tá sa začala na samom začiatku 50. rokov prostredníctvom jednoduchej dodávky bez zadných bočných okien. Prednej maske hneď od začiatku dominovali dva veľké okrúhle svetlomety, medzi ktorými bol šíp, ktorý sa farebne líšil od zvyšku karosérie. Na ňom bolo charakteristické obrovské logo Volkswagenu. 

Šíp a dvojité sfarbenie prispelo k značnej dynamike celej karosérie. Bohaté presklenie kabíny zas k výbornému výhľadu z pozície vodiča a spolujazdca. Mierne upravený motor z Volkswagenu Chrobák si našiel miesto vzadu pod podlahou. Vodič sa počas jazdy opieral ľavou nohou o predný svetlomet, ktorý zasahoval do kabíny. Bolo to dané veľmi kolmým predkom auta, ktorý nemal pri náraze prakticky žiadnu deformačnú zónu.

Neskôr predstavili aj civilný Transporter s troma radmi sedadiel. K štedro pochrómovanej verzii De Luxe pribudla aj svetovo najznámejšia, zvaná Samba. Tá mala plátenú otváraciu strechu a malé okienka po bokoch pre lepšie presvetlenie interiéru. Remeselníci sa od roku 1952 mohli tešiť z verzie pick-up s dvojmiestnou kabínou.


Transporter T1 však nepreslávili len oni, ale hlavne hnutie hippies v polovici 60. rokov. Deti kvetov často brázdili cesty naprieč Amerikou práve týmito dodávkami. Boli pomerne lacné a mali prijateľnú spotrebu. Dalo sa v nich prechodne aj bývať. Tejto myšlienky sa v Nemecku chytila spoločnosť Westfalia-werke, ktorá začala Transportery prerábať na kempingové dodávky. Pribudli postele, záclonky, umývadlo a hlavne charakteristická dvíhacia strecha, ktorá umožnila lepší pohyb vo vnútri. Už len stačilo vyraziť na obľúbené tripy po Európe.

Legendárny Hippie Van vydržal vo výrobe celých sedemnásť rokov, potom ho vystriedal novší typ s označením T2

Kto veľmi túži po originálnej T1-ke Sambe, mal by už začať šetriť. Zachovalé či zrenovované kúsky stoja okolo 22 tisíc eur

Zdroj www.birdz.sk